Dit visitkort er din afspejling af dig selv. Det er også det første skridt på vejen til en god og lang relation mellem dig og dine kunder – både privat og i erhverv. Selvom alting bliver mere og mere digitalt i denne tid, så er det faktisk en fordel, hvis man benytter sig af de mere offline og fysiske medier indimellem.
Hvad er et visitkort?
Navnet kom af, at visitkortene, dengang de kom til, blev de skabt og brugt til at anmelde sin ankomst, altså når man kom på visit hos nogle. Når man ankom til nogens hjem eller til en begivenhed, så afleverede man sit kort til tjeneren, som så kunne meddele det til ”herren”. Senere blev de brugt til kodesprog i forretningsærinder, hvorfor de kom til at hedde businesscard, fordi business jo er sammensat af forretning og kort.
I dag bruges visitkort i høj grad til at udveksle informationer mellem folk, hvad enten det er navn, adresse, telefonnummer eller noget fjerde. Derudover kan man med fordel også tilføje hjemmeside, Facebook, LinkedIn-konto og QR-koder.
Hvad skal der stå på et visitkort?
- Firmanavn
- Dit eget navn samt din professionelle titel
- Din fysiske adresse
- En webadresse
- Dit telefonnummer
- Din email-adresse
- Logo
Det er vigtigt, at du sætter logo på dit visitkort, fordi det gør dig genkendelig. Hvis din virksomhed skaber værdi for kunden gennem de sociale medier, er det relevant, at du tilføjer oplysningerne om dine profiler på visitkortet. Derudover er det rigtig taktisk af dig, hvis du tilføjer din LinkedIn profil, så I kan connecte med hinanden online og dermed følge hinanden.
Hvorfor skal du få lavet et visitkort?
Du skal få lavet visitkort, fordi det efterlader et professionelt indtryk hos din modtager. Dette får dig til at fremstå professionel og kvalitetsbevidst overfor dine nuværende samt potentielle kunder. Visitkort er en af de mest populære tryksager, og det er absolut ikke uden grund – de er ikke til at undvære. Med et visitkort bliver du ikke glemt – og du bliver slet ikke glemt, hvis dine visitkort er pæne, for så falder din modtager over dem, når de rydder op i deres pengepung eller i lommen. Kunderne har dine kontaktoplysninger lige ved hånden med et visitkort.
Godt nok er der kommet mange nye digitale versioner frem af visitkortet i dag, hvilket er smart og praktisk, men når mulighederne er så mange, kræver det også meget af modtageren. Med de tusindvis af Apps der findes derude, er det ikke til at vide, om I lige bruger den samme. Derfor er det stadig en del smartere at bruge fysisk visitkort, fordi de kan videregives. Du kan også bruge visitkort til at anbefale nogen eller en virksomhed. Her giver du modtageren nogle stykker, så også modtageren har mulighed for at dele ud af dem til andre – dermed opnår du en ny kommunikationskanal, som kan bringe endnu flere kunder til.
Hvilke typer findes der af visitkort?
Traditionelt opdelte man visitkort i tre typer: Forretningskort, repræsentantkort og de personlige visitkort. Et forretningskort bruges til at fremhæve selve virksomhedens navn, hvorimod et repræsentantkort er repræsentantens navn skrevet meget større end virksomhedens navn.
I dag er visitkort 54×85 mm, hvilket er samme størrelse som et Dankort. Det gør det derfor også nemt for dig at have visitkortet på dig, i dit cover eller i din pung, fordi målene allerede passer.