Markedsføring på online platforme og sociale medier er idag en meget anvendt metode – da det er nemt, det er hurtigt og det kan nå ud til mange – Men da mennesker hver dag bliver overfyldt med onlinereklamer, lægger de så mærke til din?
I det her indlæg kan du læse om de fordele der er ved at bruge tryksager og hvad du opnår ved det.
Hvad er fordelene ved at bruge tryksager?
Tryksager som medie og markedsføringsredskab er et meget håndgribeligt medie, der tvinger forrugeren til at tage imod dit brand. På digitale medier rammes mange helt automatisk af bannerblindhed og faktisk slet ikke ser din annonce.
Nyhedsbrevet slettes med et enkelt klik – eller endda blot et swipe på telefonen, så den ikke engang når at blive åbnet.
Jovist, din trykte reklame kan også ende i skraldespanden og hvid den er dårligt udført, er intetsigende og kedelig, så havner den der helt sikkert.
Er den til gengæld gennemarbejdet, taler til modtageren og har interessante pointer – og i øvrigt er trykt på et lækkert materiale – ja, så havner den der ikke. I hvert fald ikke før, at de har kigget den igennem og “hørt på” hvad du har at sige.
Tryksager kan være lige præcis det din virksomhed har brug for, for at øge brandbevidstheden og endnu vigtigere: opbygge tillid og en relation med forbrugeren.
Så hvad er de helt konkrete fordele ved tryksager?
Autoritet
Tryksager skaber tillid. Netop på grund af den enorme eksponering for digitale reklamer, er der opstået en vis autoritet for det trykte medie.
Tryksager kræver en større investering og de fleste opfatter derfor dine tryksager som mere gennemarbejde og velovervejede. Herudover vurderes tryksager oftest som mere troværdige.
Hvorfor? Jo, der kommer flere sanser i spil. Vores hjerne er kompleks og alligevel så simpel. Når vi både kan se, røre og lugte noget, vækker det noget i vores underbevidsthed, som ikke vækkes når vi udelukkende kan se.
Synet bedrager som bekendt.
Holdbarhed
Tryksager holder længere. Plakater hænges op, kataloger ligger på bordet og flyers hænger på køleskabet. De kan være tilgængelige i hjemmet eller på kontoret i månedsvis, hvor de kan læses igen og igen i modsætning til den digitale kampagne som forsvinder igen – eller E-mailen som hurtigt bliver skubbet nederst i bunken af de nye mails, der er kommet fra andre virksomheder.
Sanselighed
Mennesker elsker at røre ved alt. Hvor mange gange har du taget dig selv i, at gå rundt i en tøjbutik og lade fingrene glide hen over de mange trøjer? Jeg gætter på, at det sker næsten hver gang.
Den samme trang har vi, når vi får stukket en bog, et katalog eller en anden tryksag i hånden. Trangen til at mærke teksturen på papiret – bevidst eller ubevidst, så er det dét, vi gør.
Tryksager giver en oplevelse (nej, ikke dem slags oplevelse som når du rejser på ferie og er ude at snorkle).
Tryksager engagerer forbrugerens sanser: Se tryksagen, mærke papirets struktur, lugten af både papir og blæk og ikke mindst lyden, når der bladres fra side til side.
Alt sammen noget der stimulerer vores sanser og sætter hjerneaktiviteten i gang. Det er netop dét, der gør at din virksomhed bliver husket.
Top of mind (bliv husket)
Der er næsten ikke det, der ikke er muligt når det kommer til tryksager. Jo mere kreativ du er i udformningen af dine tryksager, jo større er sandsynligheden for at du vil blive husket.
Forskning bekræfter os i, at mennesker både lærer og husker bedre, hvad de har læst på tryk end på skærm.
Få opmærksomhed
Koncentrationsevnen er på tilbagetogt i den digitale tidsalder, fordi vi ikke fokuserer i samme skala på digitale budskaber i nyhedsstrømmen når vi bevæger os rundt på internettet.
Vores fokus rykker lynhurtigt til det næste, uden vi kan huske hvad vi lige har set eller læst – fordi læste vi det overhovedet?
Med det trykte medier er der ingen forstyrrende notifikationer, ingen popups der forstyrrer os – og ingen skriver til os gennem papiret. Du opnår forbrugerens fulde fokus i den tid, hvor de har din tryksag i hånden.
Derfor er det SÅ vigtigt, at både det visuelle og tekstuelle budskab er knivskarpt, så opmærksomheden ikke forsvinder igen. På den måde vil du opleve et større engagement og større chance for at blive husket.
Det emotionelle aspekt
Forskere fra Millward Brown anvendte hjernescanninger for at påvise, at markedsføring på papir forårsagede flere følelsesmæssige processer og samtidig efterlod et større aftryk hos læseren end den digitale markedsføring. Samtidig kom de frem til at fysiske materialer generelt blev opfatter som mere ægte for den menneskelige hjerne.
Det betyder altså, at du gennem trykt markedsføring opnår en større følelsesmæssig relation mellem forbruger og dit brand, som skaber tillid og en dybere relation.
Bedre kommunikation
Vidste du, at studerende score højere på læseforståelse, når de læser tryksager end på digitale produkter?
Vidste du, at man absorberer og huskere mere fra en trykt bog end en e-bog?
Vidste du, at der kræver 21% mindre hjernekraft at behandle information på print end digitalt?
Det betyder, at forbrugerne både vil huske og forstå dit budskab bedre på tryk. Og hvad er det kommunikation handler om?
Bør du droppe de digitale medier og kun arbejde med tryksager?
Absolut ikke.
De bedste investeringer og kampagner er dem, der udgives på tværs af medier. Faktisk kan en kampagne, der spredes over flere medier, øge ROI med op til 35%.
Udfordringen for marketingfolk er derfor ikke, hvorvidt de skal bruge digitale medier eller trykte medier. Altså, det er ikke et spørgsmål om tryksager vs. digitale medier.
Udfordringen er, at finde den helt rigtige balance mellem digital og tryk, som fører til det bedste afkast.
Hvad er det du opnår med tryksager?
Du opnår:
- At forbrugerne bedre kan huske dit brand og dine produkter
- Du øger loyaliteten og engagementet fra dine kunder
- Du får gladere kunder
- Forbrugerne forstår og indtager dit budskab bedre
- Du øger din ROI