Annoncørbetalt indhold – Dette blogindlæg præsenteres i samarbejde med tredjepart.
Når man skal i gang med at designe en tryksag eller en hjemmeside, er der nogle overvejelser, som man skal gøre sig. En ting er, hvordan man ønsker at det overordnede indtryk skal være, hvilke farver og skrifttyper man vil bruge – men der er faktisk også nogle “regler” som man med fordel kan følge. Der findes mange “regler” indenfor design. Men især CRAP er meget anvendt. Så følger du dem, skyder du aldrig helt ved siden af. Med regler menes nok mere guidelines. Det er ikke sådan at dit design ikke kan fungere, hvis du ikke følger disse. Men det vil helt ubevidst fremstå pænere og mere overskueligt. Uanset om du skal designe en flyer eller en hel webshop, kan du bruge disse 4 grundregler. CRAP har været anvendt i årtier og består af et akronym på engelsk. De fire ord er; Contrast, Repitition, Alignment og Proxmity. I nedestående miniguide gennemgår vi dem.
C – Kontrast
Bøger har så godt som altid sorte bogstaver på hvid baggrund. Det er fordi kontrasten imellem hvid og sort er størt og får bogstaverne til at skille sig mest muligt ud. Hvis man skrev med sort på en mørkeblå baggrund, ville det være svært at læse, da farverne hurtigt ville “flyde sammen”. Når du designer en tryksag eller en hjemmeside, bør du derfor have kontrasten i mente. Sørg for at have ting sort på hvid – helst bogstaveligt – og ellers mørke farver ovenpå lyse. Du kan også gøre det omvendt og skrive med hvid skrift på en f.eks. mørkegrøn baggrund – Såkaldt negativ skrift. Men det vil altid være mere i øjenfaldende med eksempelvis sort skrift på en lysegrøn baggrund.
R – Gentagelse
Har du lagt mærke til at hjemmesider bruger den samme skrifttype på alle siderne? Eller at en bog ikke pludseligt skifter skrifttype og størrelse halvvejs. Det er fordi gentagelser er godt for designet. Hvis du designer en tryksag, f.eks. en flyer – Så brug de samme farver og skrifttyper på alle siderne. Det binder tingene sammen og får det hele til at virke forbundet. Sørg derfor for at brødtekster, overskrifter og ikoner er ens på alle sider. Uanset om der er tale om et lille visitkort eller en stor hjemmeside.
A – Centrering
Når du læser dette blogindlæg, så læg mærke til at alle ordene pænt på række i venstre side, der er lige meget afstand imellem linjerne og der er ikke noget tekst der “flyver rundt”. Denne form for centrering gør det let for læseren at forstå hvad der sker. På samme måder skal billeder på en tryksag eller hjemmeside også flugte, så det er overskueligt og nemt at forstå.
P – Afstand
Nu har vi gennemgået at ting skal have en hvis kontrast, at tingene skal hænge sammen og at centreringen skal være på plads. Det sidste element er afstand – eller rettere mangel på samme. Hvis ting står tæt op og ned af hinanden, vil hjernen automatisk opfange at disse er beslægtet med hinanden. Som når telefonnummer, mailadresse og navn står lige under hinanden på et visitkort. Eller som når ordene i menuen på en hjemmeside står på række med lige meget afstand.
Følger du de 4 CRAP råd, er du godt på vej til at lave en pæn og effektiv tryksag. Du kan som tidligere nævnt også bruge dem på din hjemmeside. Hvis du har brug for hjælp til at få det hele til at spille mere sammen, anbefaler vi at du bruger en god webdesigner. Det kan f.eks. være en professionel freelance webdesigner som har viden og indsigt i alle designreglerne og ikke kun de ovenstående. På den måde fremstår du godt og professionelt – ligesom din virksomhed jo er.