Visitkort er relevante

Derfor er visitkort stadigvæk relevante

Som trykkeri ville det nok være lidt mærkeligt, hvis vi ikke mente at visitkort var relevante. Men det har vi faktisk god grund til at mene. Det er uden tvivl en af vores mest populære kategorier inden for tryksager.
I disse tider, hvor alting virker til at blive mere og mere digitalt, kan det faktisk være en decideret fordel, hvis man benytter offline (fysiske) medier fra tid til anden – og så er et visitkort ganske handy og passer i pungen eller lignende.

Visitkortets historie

Lad os kigge lidt på visitkortets historie. Den er nemlig relativt lang. Faktisk kan visitkort eller businesscards, som det hedder på engelsk, spores over 200 år tilbage.

Visitkort har eksisteret siden 1800 tallet
Dengang blev visitkortene brugt til at anmelde sin ankomst. Altså, at man “kom på visit”. Derfra blev kortet givet til tjeneren, som så kunne tage det til “herren i huset”.
Senere blev der sågar udviklet et mindre kodesprog via visitkort. Dette var som regel i forretningsærinder, og det er nok heraf det engelske udtryk med businesscard er kommet, da business jo betyder forretning og card betyder kort.
Kortet kunne dermed være mærket eller et bestemt hjørne bukket, og på den måde kunne selve formålet med visitten nemmere aflæses af modtageren.

Forskel på mænd og kvinders visitkort
Førhen var der også forskel på mænd og kvinders visitkort. Mændenes var ganske enkelt større. Størrelserne har naturligvis varieret meget, men typisk var et “mande-visitkort” dengang omkring 5,5 x 9 cm, hvorimod kvindernes var 4,5 x 8 cm.

Det var en anden tid og selv skrifttyperne på visitkortene var forskellige. Ved mændenes visitkort blev der typsik brugt grotest eller antikvaskrift. Det var den gang det mest anvendte og antikvaskrift bruges også stadigvæk meget i dag. Den mest kendte antikvaskrift er nok “Times New Roman”, som millioner af bøger er skrevet med.
Skrifttypen på kvindernes visitkort var derimod mere “sirlig” skrift. Altså en meget omhyggelig eller “ordentlig” skrift, som ofte var håndskrevet. De var derfor også i de fleste tilfælde skrevet med kursiv (skråskrift).
Udover en mere håndskreven skrifttype indeholdte kvindernes visitkort som regel også ungpigenavnet.

Visitkort fra ca. år 1900. Foto: Isabella Stewart Gardner Museum, USA

Visitkort i dag

I dag er visitkort stadigvæk meget anvendt, og er som sagt også en af vores mest populære produktkategorier.
Langt de fleste kort er i dag 5,5 gange 8,5 centimeter, hvilket svarer til størrelsen på f.eks. et Dankort.
De bruges ofte til hurtigt at udveksle kontakt informationer, som navn, telefonnummer og adresse osv. Der er også mange som vælger at tilføje deres hjemmesider, facebook sider og QR koder.
QR koder er dog ikke så anvendt i dag som de tidligere har været. Men mange har dog stadig en app på deres smartphone, som kan anvendes til at skanne den. Så det kan være en fordel at have på. – Især, hvis ens domæne (www-navn) er relativt langt eller svært at huske/svært at stave.

En pæn stak af vores tidligere visitkort.

Layout – dengang og nu

Visitkort har altid været meget minimalistiske at se på. For 100 år siden har det naturligvis været primært fordi at teknologierne ikke var så udviklede og derfor var der begrænset hvad man kunne lave. Selv noget så simpelt som farvetryk krævede rigtigt meget arbejde og teknik.

I dag er det nemt at trykke i farver og prisforskellen på sort/hvid og farvetryk, er så godt som ikke-eksisterende. Det gælder i øvrigt for stort set alle slags tryksager.
Det gør heller ikke noget, da mange firmalogoer indeholder farver og mange visitkort har har også et billede af “ejeren” på kortet.

Eksklusive visitkort
Det er i dag også muligt at tilføje en unik finsh, som gør kortet mere eksklusivt. Især uv-lak og kachering er populære valg. UV-lak giver en spejlblank overflade, som også er ridsefast. Det får kortene til at fremstå som et foto og skinnende ting har det jo med at tiltrække. Det gælder også her, hvor det kan være stor kontrast til det “almindelige” papir.
Kachering er også blevet meget populært de sidste par år og især soft-touch, som giver en meget unik følelse, når man rører den slags kort. Hvis man vil skille sig ud, kan man med fordel tilføje en finish som disse. Det koster som regel heller ikke ret meget ekstra. Så det er en god investering til at blive husket bedre.
Hos BR Offset tilbyder vi mange forskellige typer visitkort, tryk på forskellige slags papir og med forskellige slags finish.
Se udvalget af visitkort her

En pæn stak af vores tidligere visitkort.

Typer af visitkort

Visitkort blev traditionelt opdelt i tre typer: Forretningskort, repræsentantkort og personlige visitkort. Forretningskort fremhæver firmaets navn, mens medarbejderens navn står med mindre typer. De var tidligere normalt større, 60×108mm eller 74×105mm. På repræsentantkort er repræsentantens navn sat med større typer end firmanavnet og på egentlige visitkort står kun navn, evt. titel, adresse og ofte også telefonnummer.
 
I dag er stort set alle visitkort på størrelse med et kreditkort, hvilket er 55x85mm. Der er naturligvis lidt undtagelser og enkelte trykkeri laver da også 54x85cm og lignende. Men det er i dette lav, man ligger. Dog kan man netop også skille sig lidt ud, hvis man vælger et visitkort i et lidt unormalt format. Det kan også være et foldet kort. – Hvilket også er en nem måde at få fortalt lidt mere information, hvis man har brug for det.

Brug af visitkort i dag

Der findes i dag mange forskellige visitkort og måder at bruge disse på. Senest er der også kommet nogle digitale versioner. Det er også ganske smart og praktisk. Men ikke så nemt at videregive som et fysisk kort. – For så skal personen, som man giver det til også have app’en osv.
Et visitkort er nemlig også godt til at anbefale en person eller virksomhed. Giv derfor dit visitkort ud, men giv ikke kun ét. Giv gerne et par stykker, så modtageren har nogle at dele ud af.
Dét er fordelen ved de gode gammeldags visitkort, og de bruges stadigvæk i meget stor stil. – Og derfor er visitkort stadigvæk relevante.